Mezopotamya
New member
İnsanlar Berlin'deki halk festivallerinden bahsettiklerinde neredeyse her zaman hoşnutsuzlukla konuşuyorlar. En kötüsü Oktoberfest. Belki de insanların güzel bir saç bırakmasını imkansız kılan şey Prusya kıskançlığıdır: “Vay be, ne? Oraya mı gidiyorsun? Bir litre biranın fiyatı şu anda ne kadar? Bu pisliği içemezsin!” Çiftçi bilmediği şeyi yemez; ister başkentten ister taşradan gelsin. Şaşırtıcı olan şey, Kasım ayının sonundan itibaren Noel pazarına akın edenlerin tam olarak Güney Katolik'i küçümseyenler olması.
Oktoberfest ve Noel pazarlarının pek çok ortak noktası var: Dışarıda kuruluyorlar, dünyanın her yerinden turist çekiyorlar, aşırı Hıristiyan geleneklerine dayanıyorlar, pahalılar ve öncelikle içki içmek için oradalar. Yoksa bu çok mu tek boyutlu? İnsanlar neden oraya gidiyor?
Beni haftalar önce Potsdamer Platz'a sürükleyen tek bir sebep geliyor aklıma: Çocuğum elma şekeri yemek ve kızak pistini denemek istiyordu. Biz de yola koyulduk ve zorunlu tezgahların arasında bulduk kendimizi. Krep ve sıcak şarap, ızgara yemek ve kitsch. Görünüşe göre, ne seçerseniz seçin, artık her şey beş avroluk sabit bir ücrete mal oluyor. En azından sosislerin tadı çok güzel ve çıtır bir çörek içinde servis ediliyor. Otuz dakikalık beklemeye dayanabilirseniz kızak pisti de harikadır. Her durumda çocuk mutludur, görev tamamlanmıştır.
Aslında Noel pazarında çocuklu birçok insan görüyorsunuz. Ancak sıcak şarap standında çocuk sahibi olmadan eğlenen birçok kişi de var. Bu şeyi neden içiyorlar? Uçakta domates suyu içmek gibi bir tür zorunluluk mu? Normalde böyle bir şeyi yemeyi asla düşünmezsiniz. Ancak bazı durumlarda bu kutsal bir görev gibi görünmektedir.
“İki saat boyunca Kedi Mavi'nin önünde ya da burada beklememiz fark etmez”
Gizemin derinliklerine inmek için şehrin en popüler pazarlarını gezmeye karar veriyorum. Birisi bana büyüyü açıklayabilecek. Warschauer Straße S-Bahn istasyonundan başlar. Bir insan akışının ortasında RAW sitesine doğru ilerliyorum. Kalabalığın dağılıp farklı yerlere dağılmasını tüm içtenliğimle umuyorum. Ama ne yazık ki hepsi benimle kalıyor. Sonra ortaçağ pazarındaki bilet gişesinin önünde bekleyen kuyruğu görüyorum. 200 metre uzunluğunda, her zaman yan yana dört kişi, üç avroluk giriş ücretini sabırla ödemeyi bekliyor. Karşımda duran otuzlu yaşlarında iki kadın termoslarından bir şeyler yudumluyor; çay mı yoksa yumurta likörü mü olduğu belirsizliğini koruyor.
Biri şaka yapıyor: “İki saat boyunca Mavi Kedi'nin önünde ya da burada beklememiz önemli değil.”
“Evet ama en azından sonrasında kulüpte ısınabilirsin” diyor diğeri.
“Bunu burada da yapabilirsin. Ateş fıçıları var, sonra da sıcak şarabınızı bir yudum alırsınız.”
O akşam diğer pazarları da gezmek istediğim için orada bekleyen iki kahramanı orada bırakıp Alexanderplatz'a doğru yola çıkıyorum. Halkların Dostluk Çeşmesi'nin etrafında toplanmış, Noel konservesi satma nezaketinden bile yoksun tezgahlar var. Bunun yerine cep telefonu kılıfları ve bira kupaları, buzdolabı mıknatısları ve Iron Union eşarpları size gülümsüyor. İnşaat vinçleri tüm yapının üzerinde yükseliyor. Buz eksikliği nedeniyle insanlar, orta ölçekli bir şirketin yıllık kutlaması gibi görünen bir grup yaşlı insan tarafından şu anda buz pateni pistine erişmek için tekerlekli paten kullanmak zorunda kalıyor. Andrea Berg'in ritmiyle kendi etrafında dönen kırmızı şarap ağızları ve yalnız kalçalar. “Ama duyguların bir gizlilik görevi vardır / Gerçekte ne düşündüğüm konusunda sessiz kalırım.”
Alexanderplatz hiçbir zaman rahat bir yer olmadı. Neyse ki, Red Town Hall'daki Noel pazarına ulaşmak için sadece birkaç metre yürümeniz yeterli. Uzaktan görülebilen dönme dolap size yolu gösterir. Ve aslında bu pazarın şehrin en güzel pazarlarından biri olma ününe sahip olması boşuna değil. Her ne kadar burada her yerde hazır bulunan zeytin ağacından yapılmış bir stand bulunsa da, ışıltılı boynuzlu saç bantlarıyla çığlık atan turistlerin portmantoya kırmızı şarap döktüğü yerde, en azından hareket etmek için yeterli alan var.
Sarhoş bir adam bana İngilizce olarak şöyle açıklıyor: “Herkes Noel pazarına gitmemiz gerektiğini söyledi.” Sorduğumda Tokyolu olduğunu ve iki hafta burada olacağını söyledi.
“Ama Tokyo'da da Noel pazarları yok mu?” diye soruyorum.
“Evet elbette. Ama bu aynı şey değil. Sonuçta Noel'i sen icat ettin. İşte çok daha orijinal!”
Lahana ve çiş kokusu burnuma dolarken, haklı olduğu yerde haklı, diye düşünüyorum. Geniş alanda bir yürüyüşe çıkıyorum ve en az Body Worlds sergisindeki sergiler kadar garip bir şekilde parlayan figürlerin yer aldığı doğuş sahnesine bakıyorum. Ama en azından burada sosis ve patates kızartmasından daha sıra dışı gastronomik yiyecekler var. Çek Baumkuchen, yaban domuzu bifteği, hatta havyar, mantı ve çar punç. Mauerpark bit pazarından bekleyeceğiniz gibi el sanatlarının satıldığı tezgahlar da mevcut. Tezgah sahipleri dost canlısı ve çaresiz görünüyorlar. Kira kontratını alabilmek için muhtemelen evlerini ve ilk doğan dört çocuklarının ruhlarını ipotek etmek zorunda kaldıklarını düşünürsek bunda şaşılacak bir şey yok.
Uzaklarda bir çocuk değil – Noel pazarlarının arasındaki spa
Turumun son durağına doğru ilerliyorum ve ıhlamur ağaçlarının altındaki ışıkları şimdiden görmeye başladığımı düşünüyorum. Ama hayır, Humboldt Forum'un yanında başka bir pazar daha var. Gürültülü bandoya ve kalenin alçıpan cephesine dökülen güzel yıldız projeksiyonuna rağmen biraz ihmal edilmiş gibi görünüyor. İnşaat çalışmaları nedeniyle bu yılki “Sihirli Noel Jandarma Pazarı”nın mekanı olan Bebelplatz'a da geçiyorum.
İki euroluk giriş ücretini ödedikten sonra kendimi Lutter & Wegener'in ahşap kulübesiyle karşı karşıya buluyorum. Hemen hemen tüm masalar dolu, paket servis dükkanında bile etrafta toplanmış, istiridye ve şampanya yudumlayan insanlar var. Hemen yanında Daimi Temsilcilik sizi oyalanmaya davet ediyor ve iki kulübe daha ileride kapalı bir parti kutlama yapıyor. Kalabalığın içinde dolaşırken bir şey fark ediyorum ama parmağımı üzerine koymam biraz zaman alıyor: Meydanın tamamında tek bir çocuk bile yok. Görünüşe göre burası Noel pazarlarının kaplıcası, eğer işkencecilerden biraz huzur ve sessizlik istiyorsanız oraya gidebilirsiniz.
Gendarmenmarkt'taki Noel pazarı, yenileme çalışmaları nedeniyle 2022'den beri Bebelplatz'a taşınıyor.Jens Kalaene/dpa
Stand-up meyhanelerinden birinde izleyicilerin arasına karışıyorum ve hatta huzur adına bir kadeh sıcak şarap bile içiyorum. Görünüşe göre birkaç turu tamamlamış olan yirmi yaşındaki bir grup çocuk bir Noel şarkısı söylüyor. Şarkıyı sadece oda ses seviyesinde söylemeleri beni anında kazandı. Bu pazarda kükreyen misafirlere muhtemelen tolerans gösterilmeyecektir.
“Neden buraya geliyorsun?” Komşuma soruyorum. “Bunun nesi bu kadar özel?”
“Eh, bu çok hoş. Tüm yıl boyunca her zaman sabırsızlıkla bekliyorum. Temiz havadasınız ve arkadaşlarınızla buluşuyorsunuz, daha ne istersiniz?”
“Peki bu kaç tane sıcak şarap?”
“Sadece ikinciyim. Gerçekten kafanı karıştırıyor.”
“Sen de Oktoberfest'e gider misin?”
“Ne? Aman Tanrım, hayır! Her şey içmekle alakalı!”
Kadeh kaldırıyoruz. Belki de bu çelişki konusunda bu kadar endişelenmeme gerek yok. Ve sıcak şarabın övgüsü hakkında kesinlikle bir şey söylenebilir. Tadı ancak gömülü anıyı ortaya çıkardığında aklıma tekrar geliyor: Corona karantinaları sırasında bizi kabin ateşine yakalanmaktan kurtaran, açık havadaki sıcak şarap tezgahlarıydı.
Oktoberfest ve Noel pazarlarının pek çok ortak noktası var: Dışarıda kuruluyorlar, dünyanın her yerinden turist çekiyorlar, aşırı Hıristiyan geleneklerine dayanıyorlar, pahalılar ve öncelikle içki içmek için oradalar. Yoksa bu çok mu tek boyutlu? İnsanlar neden oraya gidiyor?
Beni haftalar önce Potsdamer Platz'a sürükleyen tek bir sebep geliyor aklıma: Çocuğum elma şekeri yemek ve kızak pistini denemek istiyordu. Biz de yola koyulduk ve zorunlu tezgahların arasında bulduk kendimizi. Krep ve sıcak şarap, ızgara yemek ve kitsch. Görünüşe göre, ne seçerseniz seçin, artık her şey beş avroluk sabit bir ücrete mal oluyor. En azından sosislerin tadı çok güzel ve çıtır bir çörek içinde servis ediliyor. Otuz dakikalık beklemeye dayanabilirseniz kızak pisti de harikadır. Her durumda çocuk mutludur, görev tamamlanmıştır.
Aslında Noel pazarında çocuklu birçok insan görüyorsunuz. Ancak sıcak şarap standında çocuk sahibi olmadan eğlenen birçok kişi de var. Bu şeyi neden içiyorlar? Uçakta domates suyu içmek gibi bir tür zorunluluk mu? Normalde böyle bir şeyi yemeyi asla düşünmezsiniz. Ancak bazı durumlarda bu kutsal bir görev gibi görünmektedir.
“İki saat boyunca Kedi Mavi'nin önünde ya da burada beklememiz fark etmez”
Gizemin derinliklerine inmek için şehrin en popüler pazarlarını gezmeye karar veriyorum. Birisi bana büyüyü açıklayabilecek. Warschauer Straße S-Bahn istasyonundan başlar. Bir insan akışının ortasında RAW sitesine doğru ilerliyorum. Kalabalığın dağılıp farklı yerlere dağılmasını tüm içtenliğimle umuyorum. Ama ne yazık ki hepsi benimle kalıyor. Sonra ortaçağ pazarındaki bilet gişesinin önünde bekleyen kuyruğu görüyorum. 200 metre uzunluğunda, her zaman yan yana dört kişi, üç avroluk giriş ücretini sabırla ödemeyi bekliyor. Karşımda duran otuzlu yaşlarında iki kadın termoslarından bir şeyler yudumluyor; çay mı yoksa yumurta likörü mü olduğu belirsizliğini koruyor.
Biri şaka yapıyor: “İki saat boyunca Mavi Kedi'nin önünde ya da burada beklememiz önemli değil.”
“Evet ama en azından sonrasında kulüpte ısınabilirsin” diyor diğeri.
“Bunu burada da yapabilirsin. Ateş fıçıları var, sonra da sıcak şarabınızı bir yudum alırsınız.”
O akşam diğer pazarları da gezmek istediğim için orada bekleyen iki kahramanı orada bırakıp Alexanderplatz'a doğru yola çıkıyorum. Halkların Dostluk Çeşmesi'nin etrafında toplanmış, Noel konservesi satma nezaketinden bile yoksun tezgahlar var. Bunun yerine cep telefonu kılıfları ve bira kupaları, buzdolabı mıknatısları ve Iron Union eşarpları size gülümsüyor. İnşaat vinçleri tüm yapının üzerinde yükseliyor. Buz eksikliği nedeniyle insanlar, orta ölçekli bir şirketin yıllık kutlaması gibi görünen bir grup yaşlı insan tarafından şu anda buz pateni pistine erişmek için tekerlekli paten kullanmak zorunda kalıyor. Andrea Berg'in ritmiyle kendi etrafında dönen kırmızı şarap ağızları ve yalnız kalçalar. “Ama duyguların bir gizlilik görevi vardır / Gerçekte ne düşündüğüm konusunda sessiz kalırım.”
Alexanderplatz hiçbir zaman rahat bir yer olmadı. Neyse ki, Red Town Hall'daki Noel pazarına ulaşmak için sadece birkaç metre yürümeniz yeterli. Uzaktan görülebilen dönme dolap size yolu gösterir. Ve aslında bu pazarın şehrin en güzel pazarlarından biri olma ününe sahip olması boşuna değil. Her ne kadar burada her yerde hazır bulunan zeytin ağacından yapılmış bir stand bulunsa da, ışıltılı boynuzlu saç bantlarıyla çığlık atan turistlerin portmantoya kırmızı şarap döktüğü yerde, en azından hareket etmek için yeterli alan var.
Sarhoş bir adam bana İngilizce olarak şöyle açıklıyor: “Herkes Noel pazarına gitmemiz gerektiğini söyledi.” Sorduğumda Tokyolu olduğunu ve iki hafta burada olacağını söyledi.
“Ama Tokyo'da da Noel pazarları yok mu?” diye soruyorum.
“Evet elbette. Ama bu aynı şey değil. Sonuçta Noel'i sen icat ettin. İşte çok daha orijinal!”
Lahana ve çiş kokusu burnuma dolarken, haklı olduğu yerde haklı, diye düşünüyorum. Geniş alanda bir yürüyüşe çıkıyorum ve en az Body Worlds sergisindeki sergiler kadar garip bir şekilde parlayan figürlerin yer aldığı doğuş sahnesine bakıyorum. Ama en azından burada sosis ve patates kızartmasından daha sıra dışı gastronomik yiyecekler var. Çek Baumkuchen, yaban domuzu bifteği, hatta havyar, mantı ve çar punç. Mauerpark bit pazarından bekleyeceğiniz gibi el sanatlarının satıldığı tezgahlar da mevcut. Tezgah sahipleri dost canlısı ve çaresiz görünüyorlar. Kira kontratını alabilmek için muhtemelen evlerini ve ilk doğan dört çocuklarının ruhlarını ipotek etmek zorunda kaldıklarını düşünürsek bunda şaşılacak bir şey yok.
Uzaklarda bir çocuk değil – Noel pazarlarının arasındaki spa
Turumun son durağına doğru ilerliyorum ve ıhlamur ağaçlarının altındaki ışıkları şimdiden görmeye başladığımı düşünüyorum. Ama hayır, Humboldt Forum'un yanında başka bir pazar daha var. Gürültülü bandoya ve kalenin alçıpan cephesine dökülen güzel yıldız projeksiyonuna rağmen biraz ihmal edilmiş gibi görünüyor. İnşaat çalışmaları nedeniyle bu yılki “Sihirli Noel Jandarma Pazarı”nın mekanı olan Bebelplatz'a da geçiyorum.
İki euroluk giriş ücretini ödedikten sonra kendimi Lutter & Wegener'in ahşap kulübesiyle karşı karşıya buluyorum. Hemen hemen tüm masalar dolu, paket servis dükkanında bile etrafta toplanmış, istiridye ve şampanya yudumlayan insanlar var. Hemen yanında Daimi Temsilcilik sizi oyalanmaya davet ediyor ve iki kulübe daha ileride kapalı bir parti kutlama yapıyor. Kalabalığın içinde dolaşırken bir şey fark ediyorum ama parmağımı üzerine koymam biraz zaman alıyor: Meydanın tamamında tek bir çocuk bile yok. Görünüşe göre burası Noel pazarlarının kaplıcası, eğer işkencecilerden biraz huzur ve sessizlik istiyorsanız oraya gidebilirsiniz.
Gendarmenmarkt'taki Noel pazarı, yenileme çalışmaları nedeniyle 2022'den beri Bebelplatz'a taşınıyor.Jens Kalaene/dpa
Stand-up meyhanelerinden birinde izleyicilerin arasına karışıyorum ve hatta huzur adına bir kadeh sıcak şarap bile içiyorum. Görünüşe göre birkaç turu tamamlamış olan yirmi yaşındaki bir grup çocuk bir Noel şarkısı söylüyor. Şarkıyı sadece oda ses seviyesinde söylemeleri beni anında kazandı. Bu pazarda kükreyen misafirlere muhtemelen tolerans gösterilmeyecektir.
“Neden buraya geliyorsun?” Komşuma soruyorum. “Bunun nesi bu kadar özel?”
“Eh, bu çok hoş. Tüm yıl boyunca her zaman sabırsızlıkla bekliyorum. Temiz havadasınız ve arkadaşlarınızla buluşuyorsunuz, daha ne istersiniz?”
“Peki bu kaç tane sıcak şarap?”
“Sadece ikinciyim. Gerçekten kafanı karıştırıyor.”
“Sen de Oktoberfest'e gider misin?”
“Ne? Aman Tanrım, hayır! Her şey içmekle alakalı!”
Kadeh kaldırıyoruz. Belki de bu çelişki konusunda bu kadar endişelenmeme gerek yok. Ve sıcak şarabın övgüsü hakkında kesinlikle bir şey söylenebilir. Tadı ancak gömülü anıyı ortaya çıkardığında aklıma tekrar geliyor: Corona karantinaları sırasında bizi kabin ateşine yakalanmaktan kurtaran, açık havadaki sıcak şarap tezgahlarıydı.