Gri beton yerine yeşil mezarlar

Mezopotamya

New member
Bergstrasse girişinin hemen arkasında indirim alanında bir melek diz çöküyor. Sophien II Mezarlığı için bağış istiyor ancak bağış kutusu açık ve içinde bir buket çiçek var. Sağda, eski mezarlık idaresinde, gözlerden uzak bir bahçeye sahip, güzel adı Lisbeth olan küçük bir kafe var. Solda, aynı adı taşıyan alkollü içki fabrikasının atası Carl Mampe'nin son dinlenme yeri var.

Biraz daha içeri girerseniz şehir daha da sessizleşiyor. Karatavuklar ve sincaplar ortalıkta dolaşıyor, yazın böcekler vızıldıyor. Yolun her iki tarafındaki mezarların üzerine eğilen, güçlü ıhlamur ağaçlarından oluşan merkezi bir cadde, mezarlığın bir köşesini kaybettiği Duvar Anıtı'na gidiyor: ölüm şeridi.

Graves onların hikayelerini anlatıyor. “Johann Sebastian Bach'ın son torunu Wilhelm Bach'ın ruhu burada yatıyor”. O, “Kraliçe Louise'in orkestra şefi ve çocuklarının müzik öğretmeniydi” ama yine de her şeyden önce bir torun olarak kaldı. Bunu üzücü buluyorsanız, Wilhelm'in hayat ayrıntılarının altındaki küçük yazıyı okuyun: “Onun yanında” yazıyor, “Auguste Bach'ın kızı, † 12 Şubat 1855, 45 yaşında.” Auguste'ün yaşlı bir kız kurusu olarak kaderi, her geçtiğimde beni etkiliyor.

Onursal mezarı iki büyük kayın ağacının arasında bulunan Johanna Stegen'in muhtemelen daha heyecanlı bir hayatı vardı. 1813 yılında savaşta piyadelere ve avcılara fişek taşıyan ve bu kahramanlıkla birliklerin kazanmasını sağlayan “Lüneburg'un Kahraman Kızı” burada kızlık soyadıyla defnediliyor. “Kocası Wilhelm Hindersin onun yanında dinleniyor” – bu sefer için dikkate değer bir sekans.

Detlef Büssy'nin mezar taşına kırmızı bir kamyon kazınmış ve önünde küçük bir plastik bira kamyonu duruyor. Detlef organ nakli sayesinde iki kez mi doğdu? – ve ikinci doğum gününü neredeyse 21 yıl atlattı. Birkaç yıl önce mezarında patates yetişmişti.

Patates bitkileri alışılmadık mezar süslemeleri olabilir, ancak aynı zamanda odun kırışıklı, ahududu, bütün bitki yatakları ve kenevir bitkileriyle dolu mezarlar da keşfettim. Kenevir mezarının üzerindeki taşta merhumun eklemli ve rastalı şapkalı gülümseyen bir fotoğrafı görülüyor.

İlkbaharda, mezarlıkta dolaşırken, öğütülmüş fındık, kırlangıçotu, semizotu, kuş otu, kaburga otu muz, civanperçemi, menekşe, papatya ve bulabildiğim diğer şeylerden yapılmış bir “ot salatası” toplamayı severim – kolayca 18 avro kaliteli bir yemek restoranı.

Mezarlıklarda köpeklerin yasak olduğunu, başka yerlerde parti yapanların kutlama yaptığını, burada kimsenin beğeni peşinde olmadığını bilmek güven verici. Köpek kakası yok, bira şişeleri yok, saçmalık ya da Instastories yok.

Mezarlıklara olan sevgimde yalnız değilim. Pek çok Berlinli bu sessizlik, doğa ve maneviyat mekanlarını takdir ediyor.

Bu yeşil taşlar aramızda kalırsa ne güzel. Cenaze ücretlerinden elde edilen gelirin azalması ve devam eden bakımın daha pahalı hale gelmesi nedeniyle bunun kolay olmadığı gerçeği, Sophien II'nin ait olduğu Berlin Stadtmitte Evanjelist Mezarlığı Derneği için de geçerli. Ne yazık ki, özellikle şehir içi mezarlıklar emlak köpekbalıklarının ana hedefidir. Örneğin Friedenstrasse'deki devasa mezarlık alanı son yıllarda parça parça “kemirilmiş”, şerit şerit ayrılmış ve ziyaretçileri başka yollara gitmeye zorlamak için çalı duvarlar yığılmış. Çitler birbirine yaklaşıyor, kenarlara lüks apartmanlar yapılıyor.

Doğa Koruma ve Peyzaj Yönetimi Danışma Konseyi'nin bu yılın başında şunu açıkça ifade etmesi güzel: “Mezarlık alanlarının yapısal dönüşümü gelecekte tabu olmalı.” Senatonun bakım konusunda mezhep sponsorlarını desteklemesini tavsiye eder. 2023/24 bütçesinde ilk kez Berlin Evanjelist Mezarlıkları Derneği'ne 1,3 milyon euro tahsis edildi.
 
Üst