Berlin'in Afrika Mahallesi'ndeki “kalıcı koloni”: Tur, Alman sömürgeciliğini açıklıyor

Mezopotamya

New member
Ocak ayındaki bu Cuma öğleden sonra, yaklaşık on beş kişilik bir grubun “sömürgecilikten arındırılmış şehir turu” için buluştuğu Swakopmunder Straße in Wedding'deki kaldırımı ince bir kar tabakası kaplıyor. Özel bir tur rezervasyonu yaptırdınız, masrafları bir vakıf tarafından karşılanıyor. Katılımcılar birbirleriyle soğuk ayak parmaklarından bahsediyor ve daha sıcak giyinmeyi diliyorlar. Ancak o kadar çok soru soruyorlar ki, iki saat sürmesi planlanan tur yarım saat daha uzun sürüyor.

Neden Afrika Mahallesi'ndeki bazı sokakların adı Düğün olarak değiştirilmeli, diğerlerinin adı değiştirilmemeli? Bir tahsis kolonisine “Kalıcı Koloni Togo” adını vermenin neresi sorunlu? Peki Berlin'deki Afrika konferansının sonuçları ne oldu? Yargıç Mvemba bu tür sorularla ilgileniyor. 32 yaşındaki kadın, tüm bu soruların cevaplarının bulunduğu bir “sömürgecilikten kurtulma şehir turu” sunuyor. Aynı zamanda bir kültür savaşının da ön saflarında yer alıyor: Bazıları yalnızca bölen “uyanmış” bir hareketten bahsederken, diğerleri bunu daha fazla sosyal adalete yol açacak gecikmiş bir sosyal değişim olarak görüyor.


Reklam | Okumaya devam etmek için kaydırın


Şehir rehberi Yargıç Mvemba da Humboldt Forumu aracılığıyla gruplara liderlik ediyor, ancak bugün burası Afrika Mahallesi olacak. Şehir rehberi, Afrikanische Straße metro istasyonundan Rehberge durağına kadar yedi noktada Alman sömürgeciliğini ve sonuçlarını anlatıyor. İlçenin adıyla başlıyor: Carl Habenbeck, Rehberge Halk Parkı'nda kolonilerden Afrika hayvanlarının bulunduğu bir hayvanat bahçesi kurmak istiyordu. İnsanlar aynı zamanda Völkerschau denilen yerde de sergilenmeli. Völkerschau hiçbir zaman gerçekleşmedi, ancak Afrika Mahallesi hâlâ sömürgeci başarıları onurlandırmayı amaçlıyordu.

Yargıç Mvemba turun hemen başında bundan bahsediyor. Bazen Afrika kıtasına kaç ülkenin sığdığını göstermek için, bazen de Volkspark Friedrichshain'deki oyun parkındaki işkence noktasından bahsetmek için fotoğraf ve haritaları havaya kaldırıyor. Tur katılımcıları neredeyse hiç kritik soru sormuyor; bunun yerine ırkçılığa duyarlı dil ve Alman kolonileri hakkındaki bilgileriyle katkıda bulunuyorlar.

Yargıç Mvemba, Berliner Zeitung'a “Kritik sorular nadirdir” dedi. “Fakat bu grup özellikle etkileşimlidir.” Daha sonra sömürge mallarının ticaretinden bahsediyor; hâlâ bir Alman sömürge malları satıcısı var. “Zaten çok fazla gülüyorsun. Onu tanıyor musun?” ponpon şapkalı bir kadına soruyor. “Edeka” diye yanıtlıyor. Bakkal satın alma kooperatifi aslında kendisine hala öyle diyor. Mvemba, “Holokost bir suç olarak görülse de, sömürge dönemi bugün hâlâ olumlu çağrışımlara sahip” diye açıklıyor.


Günaydın Berlin
Bülten

Kayıt olduğunuz için teşekkürler.
E-postayla bir onay alacaksınız.


Bu kalıcı bir koloni mi yoksa ortadan kaybolabilir mi?


Artık sadece “Dauerkleingartenverein” olarak adlandırılan “Dauerkleingartenverein Togo eV” kulübelerinden birinin üzerinde bir Alman bayrağı dalgalanıyor. Değişiklik sitede görünmez; yanındaki tabelada da “Togo Kalıcı Kolonisi” adı yer alıyor. Mvemba'ya göre tahsisli bahçelerin aynı zamanda koloni olarak adlandırılması sömürge dönemini önemsizleştiriyor. Hatta tahsislerde ve kolonilerdeki yerleşimcilerin bir zamanlar işgal ettiği topraklarda dalgalanan bayraklar arasında bir bağlantı bile kuruyor.

Tahsis bahçıvanlarının çoğunluğu yeniden adlandırmayı istemiyor. Mvemba, kendisinin bu olayla hiçbir ilgisinin olmadığını ancak bireysel üyelerle hâlâ sohbet ettiğini söylüyor: Adının gelenek olduğunu söylüyorlar. Mvemba, “Togo'nun Kalıcı Kolonisi” adının bahçecileri sömürge tarihiyle eleştirel bir şekilde ilgilenmeye yönlendirmediği görüşünde. Tahsisli bahçe derneğinin önünde durduktan sonra Berliner Zeitung'a “Bunu varsayamazsınız” dedi. “Yeniden markalamanın ardından insanların onunla etkileşime geçme olasılığı daha yüksek.”

Grubun bir kısmı da aynı şekilde düşünüyor. “Neden tabela hâlâ orada?” Turu rezerve eden kişi şaşkın görünüyor. Petersallee'de birisi daha detaylı bir şekilde şunu soruyor: “Nasıl görüyorsunuz? Örneğin Swakopmunder Straße'nin adı da değiştirilmeli mi?” Kendisi de Afrika Mahallesi'nde yaşayan genç bir adama soruyor. Kulağa tereddütlü geliyor. Swakopmund, eski Alman kolonisi Namibya'da bir şehirdir. Mvemba, Petersallee tabelasına bakarak “Afrika Mahallesi korunmalı” diyor. “Eğer silinirse felaket olur. Aradaki fark, burada bir insanın onurlandırılmasıdır.”

Eski Alman Doğu Afrika'sındaki (bugünkü Tanzanya) sömürgeleştirilmiş halklar, gaddarlığından dolayı Carl Peters'a “Kanlı El” adını da verdiler. Grubun şu anda durduğu cadde onun adını taşıyor. Şehir, burayı 1986 yılında resmi olarak Berlin Belediye Meclis Üyesi Peters'e adadı; ancak bu, sokak tabelasında görülemiyor. Sokakların yeniden adlandırılması için kampanya yürüten girişimler için bu yeterli değil: Onlara göre, bir direniş savaşçısı, Manga-Bell-Platz ve Cornelius-Fredericks-Straße'de olduğu gibi, hatırlama siyasetinde bir perspektif değişikliği yaratmaktan onur duymalıdır.

Tur, postkolonyal perspektiflerle ilgili dil mücadelesinin bir kez daha netleştiği bir bilgi steliyle sona eriyor: Afrika Mahallesi hakkında bir metnin oluşturulmasına ilişkin altı yıldan fazla süren tartışmanın ardından Berlin şehri ve Afrodiasporik topluluk, bir noktaya ulaştı. bir uzlaşmaya varıldı: Bir tarafta şehrin metnini, diğer tarafta Afrodiasporik topluluğun metnini okuyabilirsiniz.

Katılımcılar bir sayfadan diğerine geçer ve hangi metnin kim tarafından yazıldığını belirlemeleri istenir. “Afrika Mahallesi” etrafındaki alıntılardan ve illüstrasyonlardan anlayabilirsiniz: Mvemba'nın yorumuna göre şehir tarafında failler hâlâ ön plana çıkarılıyor. Sömürge halk ise aşağılayıcı bir şekilde tasvir ediliyor: Fotoğraflardan birinde bazıları yarı çıplak yerde oturuyor.
 
Üst